Publisert den 03.10.2017 av PTG Tempra AS
Havner i gode hender
I Tempra bruker vi mye av tiden vår på kjøle- og frysecontainere i havner både i Ålesund, Bergen og Oslo-området. Men hva bruker vi tiden på?
På enkelte områder kan man si at fagmenn innenfor samme felt gjør samme type arbeid, uansett hvor i verden de bor, og uansett hvem de jobber for. Innenfor containerbransjen, er ikke dette nødvendigvis tilfelle. Selv om man samlet sett gjør samme operasjonene, tar service og sjekker at skrog og maskiner fungerer som de skal, er rutiner og arbeidsforhold ofte veldig ulike alt etter hvor i verden man arbeider.
Avdelinger og samarbeidspartnere
Foto lånt fra Google maps.
Tempra har avdelinger på containerhavner i Ålesund, Bergen og Oslo. De som arbeider på disse tre avdelingene, dekker flere havner i områdene rundt, og de som arbeider her reiser mellom havnene for å sørge for at service og reparasjoner blir gjort. I Ålesund har vi tre mindre havner; Skutvika, Flatholmen og Breivika. Hver havn opereres av ulike selskaper, som igjen har sine linjer de samarbeider med. Vi i Tempra har servicepartnere i flere havner i Norge, slik at vi kan dekke service langs det meste av norskekysten. Alt arbeid foregår etter våre retningslinjer og med våre rutiner.
Rutiner og kommunikasjon
På havnene i Ålesund arbeider det på det jevne 4-5 mann. De har ansvaret for at alt blir gjort, på alle tre havnene i Ålesundsområdet. Noe som resulterer i både en del logistikk på hvor de skal være til hvilken tid, og man er avhengig av god kommunikasjon og at de arbeider effektivt med sine oppgaver. Vi i Tempra er stolte av å ha solide fagfolk med god kunnskap om faget vårt, i de ulike havnene vi har tilknytning til.
Alt på en og samme plass
De fleste havner i Norge har alt samlet på en plass. Spesielt i mindre havner, som de vi har i Ålesund. Her er det ikke egne avdelinger for de ulike linjene, eller egne verksteder man sender containere til når de trenger reparasjon. Det er heller ikke egne områder hvor man skal utføre service, vask eller reparasjoner. Alt må gjøres av de som arbeider på den respektive havnen, og det må gjøres der det er plass til å gjøre det.
Høyt tempo i høysesongen
I høysesongene er det ofte slik at vi må ta service og reparasjoner på containere som er plassert ulike steder på havna. Det er ikke mye areal til overs på havnene, så de som styrer logistikken på havna tar ofte kontakt med oss for å få oss ut til containere de ønsker vi skal bli ferdige med. På den måten kan de ferdige containerne stables, og frigjøre plass til nye containere som kommer inn. Når det i tillegg bare er en brøkdel av containerne som er tørr-containere, blir arbeidsmengden rimelig høy i perioder med høyt trykk. Alt etter hvor mye som må repareres eller gjøres på de ulike containerne vi får inn, regner vi med at vi på én arbeidsdag kan klargjøre mellom 50-100 containere.
Kontroll fra kontoret
Vi i Tempra starter alltid dagen med et kort morgenmøte, hvor vi legger en slagplan for dagen. Så blir siste rest av papirarbeidet fra dagen før gjort, før det sendes inn til Rigmor og de andre på kontoret. Alle våre ansatte har egne PC-er hvor de kan sjekke opp informasjon fra de ulike linjene, og registrere det de må. Medarbeiderne på kontoret har kontroll og styring på det som sendes videre av informasjon til våre kunder.
Holder containerne i sjakk
De arbeidsoppgavene våre kuldemontører har, er å sette på PTI (Pre Trip Inspection). Videre må de gå over og sjekke skrog og maskin, for å se om det er reparasjoner som må utføres eller om det er lekkasjer eller lignende som bør tettes. Det er svært viktig at vi har dyktige og erfarne fagfolk som går over containerne. Det er fordi det er en del som ikke nødvendigvis blir oppdaget av PTI-sjekken på maskina. Skader på skrog er også svært vanlige, og viktig å oppdage på et tidlig tidspunkt, slik at containeren tåler den belastningen den skal igjennom når den skal frakte havets gull videre ut i verden.
Hva er en PTI?
Kort forklart, er en PTI en innebygd kontroll som kjøres på alle containere en gang i mnd ca. Man kan se på det som et sjekkprogram, som kjøres på maskinen til selve containeren. Denne inspeksjonen sjekker at maskinen jobber som den skal, og at containeren klarer å holde jevn temperatur over lengre tid. Noe som er meget viktig når man skal frakte kjøle- og frysevarer verden over. En container kan holde alt fra -30 til +30 grader, så det er ekstra viktig at de sterke maskinene er i god stand og får jevnlige sjekker.
Ekstra kostnader og dyrere drift
Norge er i utgangspunktet dyrere enn de fleste andre land, både når det gjelder kostnader på deler og lønnskostnader. Det er ikke alltid lett å forstå for de vi i Tempra samarbeider tett med, i de store havnebyene ute i Europa. På våre havner her i Ålesund, er det ikke tilgang til verksted som vi kan stikke innom for å få tak i deler til maskinene vi skal reparere. Vi har derfor etablert et ganske stort delelager, som inneholder det meste av det vi måtte trenge. På den måten får vi jobben gjort, raskere enn om vi skulle vente på at deler ble sendt til oss, noe som gagner våre kunder.
Avhengig av gode rutiner
Fordi vi har så små forhold i de havnene vi jobber, er det samlet flere ulike linjer på en og samme plass. De ulike linjene har egne systemer ford hvordan PTI-en skal registreres, noe som gjør at våre kuldemontører ofte må forholde seg til flere rutiner på en og samme tid. Da gjelder det å holde tunga beint i munnen, og få de riktige tallene inn på de riktige skjemaene.
Det finnes ikke dårlig vær?
Er det en ting vi har hørt fra vi var små her på Sunnmøre, så er det at ?det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær?. I vår bransje kan dette også stemme til en viss grad. Men akkurat når det kommer til håndtering av papirer og tall utendørs, og når man skal sveise skroget på en container, så gjelder det å få gjort mest mulig når det er opplett. Vi har veldig fokus på HMS her i Norge, og det ville nok ikke falle i god jord om vi brukte elektrisk utstyr, ute i pøsende regn. Heldigvis er vi ekstremt gode på å jobbe ekstra effektivt når det er fint vær, slik at vi får jobben trygt i havn.
For English version, click here.